TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
2 Januari 2014
Khamis
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Sukatan Pelajaran STPM
Baharu
Pengenalan
Sistem Penilaian dan Pentaksiran
PBS
Pelajar dapat:
1.
Memahami dan mengaplikasi pengetahuan dan sistem bahasa Melayu.
2.
Menerapkan kesedaran bahawa pembelajaran mata pelajaran ini berasaskan
pembelajaran sepanjang penggal.
|
AKTIVITI
|
1. Penerangan ringkas
tentang sukatan bahasa Melayu
2. Sesi soal jawab
3. Menulis nota ringkas
4. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar dapat memahami
isi pelajaran pada hari ini.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
3 Januari 2014
Jumaat
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Hierarki
Tatabahasa
Pengenalan
kepada Morfologi
Pengertian
morfologi,konsep morfem
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan definisi bidang morfologi.
2.
Menjelaskan konsep morfem.
3.
Membezakan ayat,klausa,frasa,kata,dan morfem.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Berbincangan
3. sesi soal jawab
4. Nota ringkas
5. latihan
6. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umum
pelajar dapat membezakan morfem,perkataan,frasa,klausa di dalam ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
2 Januari 2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Huraian Sukatan Pelajaran
1103/1 Kertas
Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Digahayu Bahasaku
Pantun Enam
Kerat
Pelajar dapat:
1.
Menjelaskan maksud pantun.
2.
Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentang isu-isu semasa dalam masyarakat
3.
Pelajar membaca pantun
4.
Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
5.
Latihan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu : Kesusasteraan Melayu
Nilai :Reda,kejujuran,mengenang
budi
KBT :membanding beza,menjana
idea
BBB : Buku teks, Buku rujukan.
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.Hal ini
dikatakan demikian kerana mereka sudah bersedia dan sudah mempelajari puisi
tradisional semasa tingkatan 4.
|
No comments:
Post a Comment