Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, January 16, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1 DAN 5S3 MINGGU YANG PERTAMA

TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
2  Januari 2014
Khamis
0945-1055
TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF




Sukatan Pelajaran STPM Baharu

Pengenalan
Sistem Penilaian dan Pentaksiran
PBS
Pelajar dapat:
1.      Memahami dan mengaplikasi pengetahuan dan sistem bahasa Melayu.
2.      Menerapkan kesedaran bahawa pembelajaran mata pelajaran ini berasaskan pembelajaran sepanjang penggal.


AKTIVITI





1.      Penerangan ringkas tentang sukatan bahasa Melayu
2.      Sesi soal jawab
3.      Menulis nota ringkas
4.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
3  Januari 2014
Jumaat
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK



OBJEKTIF


Tatabahasa
Hierarki Tatabahasa
Pengenalan kepada Morfologi
Pengertian morfologi,konsep morfem

Pelajar dapat:
1.      Menyatakan definisi bidang morfologi.
2.      Menjelaskan konsep morfem.
3.      Membezakan ayat,klausa,frasa,kata,dan morfem.


AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Berbincangan
3.      sesi soal jawab
4.      Nota  ringkas
5.      latihan
6.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Secara umum pelajar dapat membezakan morfem,perkataan,frasa,klausa di dalam ayat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN  2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
2  Januari 2014
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK



OBJEKTIF




Huraian Sukatan Pelajaran
1103/1 Kertas Satu dan 1103/2 Kertas Dua
Digahayu Bahasaku
Pantun Enam Kerat

Pelajar dapat:
1.      Menjelaskan maksud pantun.
2.      Menyatakan tiga nilai dan pengajaran dalam pantun.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i),10.1 Aras 1 (iv)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Berbincang tentang isu-isu semasa dalam masyarakat
3.      Pelajar membaca pantun
4.      Pelajar diminta menyatakan maksud pantun.
5.      Latihan
6.      Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi ,Kata Ganti Nama
Ilmu                 : Kesusasteraan Melayu
Nilai                 :Reda,kejujuran,mengenang    
                            budi
KBT                  :membanding beza,menjana
                           idea
BBB                 : Buku teks, Buku rujukan.


CATATAN / REFLEKSI
Semua pelajar  memahami isi pelajaran pada hari ini.Hal ini dikatakan demikian kerana mereka sudah bersedia dan sudah mempelajari puisi tradisional semasa tingkatan 4.


No comments:

Post a Comment