RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
6 Januari
2014
Isnin
0705-0815
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan
Rumusan
Teknik Menulis Rumusan
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.
Membezakan isi tersurat dan tersirat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.2 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Penerangan tentang rumusan karangan
3.
Mencatat nota ringkas
4.
Latihan
5.
Penutup
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi,kata ganti nama
Ilmu : Pend. Moral dan Pengajian
Am
Nilai : Keyakinan diri
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan,bahan edaran
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Pada
keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang
dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
8 Januari 2014
Rabu
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Tatabahasa
Bina ayat
daripada perkataan yang berimbuhan
Bina ayat
daripada perkataan yang homograf
Pelajar dapat:
1.
membina satu ayat bagi tiap-tiap perkataan.
2.
membina ayat sekurang-kurangnya 10 perkataan daripada 20 perkataan
yang disediakan dengan betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
1.4 Aras 2 (i)
7.3 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.
Berbincang tentangan maksud perkatan
3.
Membina ayat
4.
Perbincangan jawapan
5.
Latihan
6.
Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata nama,kata kerja
Ilmu : Tatabahasa
Nilai : Kasih sayang
KBT : menjana idea
BBB :
Buku teks, Buku rujukan, bahan edaran
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,
murid-murid dapat membina ayat dengan baik.Walau bagaimanapun terdapat dua
orang murid memerlukan bimbingan yang berterusan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
5S3
9 Januari 2014
Khamis
80 minit
|
TAJUK
SUB-TAJUK
OBJEKTIF
|
Digahayu
Bahasaku
Pantun enam
kerat
Pelajar dapat:
1.
menyatakan maksud pantun
2.
menghuraikan tema,persoalan,bentuk,gaya bahasa,nilai dan pengajaran
pantun.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.4,10.5 Aras 2 (i)
7.1 Aras
1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pengalaman sedia ada murid
2. Melafazkan pantun
3. Berbincang tentangan
maksud pantun,tema,persoalan dsb.
4. Latihan
5. Perbincangan jawapan
6. Rumusan
|
SISTEM BAHASA
PENGISIAN
KURIKULUM
|
Sebutan & intonasi, kata ganti nama,subjek dan
predikat,ayat songsang
Ilmu : Tatabahasa
Nilai :Kasihsayang,kesabaran,reda
KBT :menjana idea,membanding
beza
BBB : Buku teks, Buku rujukan,
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
P&p ditunda
pada hari Rabu 15 Januari 2014 kerana guru terlibat dalam pengubalan soalan
PBS Tingkatan 6.
|
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
6 Januari 2014
Isnin
0945-1055
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Konsep Alomorf
Pelajar dapat:
1. Menyatakan konsep alomorf
dan morfofonem.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
3. Nota ringkas.
4. Kuiz bahasa
5. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk belajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL 2
2014
MINGGU 2
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MINGGU 2
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
7 Januari 2014
Selasa
1130-1240
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Konsep kata,bentuk kata
Pelajar dapat:
1. Menjelaskan konsep kata
dan bentuk kata.
2. Membezakan akar kata,kata
akar,dan kata dasar.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas
2. Penerangan
3. Mencatat nota ringkas
4. Latihan
5. Penutup
|
CATATAN / REFLEKSI
|
Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada
hari ini setelah dibimbing oleh guru.
.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK5
9 Januari
2014
Khamis
0705-0815
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Morfologi
Golongan Kata:
kata nama,kata kerja,kata adjektif
Pelajar dapat:
1.
mengenal pasti golongan kata;
2. mengkategorikan kata mengikut golongan dan jenisnya;
3. menggunakan kata daripada pelbagai golongan
dengan betul mengikut konteks.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Mendengar penerangan guru
sambil mencatat nota.
3. Latihan
4. perbincangan
5. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari tatabahasa semasa menengah rendah lagi.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
2014
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
MATA PELAJARAN : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA
|
6AK1
10 Januari 2014
Jumaat.
1020-1130
|
TAJUK
SUBTAJUK
OBJEKTIF
|
Penulisan Esei
Berformat
Penerangan
tentang teknik menulis laporan
Pelajar dapat:
1.
Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.
Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya
terhasil sebuah wacana yang utuh.
3. Menghasilkan esei yang
isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.
|
AKTIVITI
|
1. Bersoal jawab tentang
pelajaran yang lepas.
2. Menulis esei berformat-
laporan
3. Penutup
|
CATATAN /
REFLEKSI
|
Secara umumnya,semua pelajar memahami
isi pelajaran pada hari ini kerana
mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan
tingkatan 5.
|
No comments:
Post a Comment