Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, January 16, 2014

RPH BM TINGKATAN 6AK1 DAN 5S3 MINGGU YANG KEDUA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
6 Januari 2014
Isnin
0705-0815
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF

Penulisan Rumusan
Teknik  Menulis Rumusan

Pelajar dapat:
1.      Mengetahui dan memahami teknik menulis rumusan.
2.      Membezakan isi tersurat dan tersirat.


FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.2  Aras 2 (i)

7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Penerangan tentang rumusan karangan
3.      Mencatat nota ringkas
4.      Latihan
5.      Penutup

SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi,kata ganti nama
Ilmu                 : Pend. Moral dan Pengajian Am
Nilai                 : Keyakinan diri
KBT                  : menjana idea
 BBB                : Buku teks, Buku rujukan,bahan edaran


CATATAN / REFLEKSI
Pada keseluruhan murid-murid memahami teknik menulis rumusan.Segala persoalan yang dihadapi oleh pelajar telah dijelaskan oleh guru dalam sesi soal jawab.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
8  Januari 2014
Rabu
80 minit
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Tatabahasa
Bina ayat daripada perkataan yang berimbuhan
Bina ayat daripada perkataan yang homograf

Pelajar dapat:
1.      membina satu ayat bagi tiap-tiap perkataan.
2.      membina ayat sekurang-kurangnya 10 perkataan daripada 20 perkataan yang disediakan dengan betul.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
1.4  Aras 2 (i)
7.3  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Berbincang tentangan maksud perkatan
3.      Membina ayat
4.      Perbincangan jawapan
5.      Latihan
6.       Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi, kata nama,kata kerja
Ilmu                 : Tatabahasa                                                                                        
Nilai                 : Kasih sayang
KBT                  : menjana idea
 BBB                : Buku teks, Buku rujukan, bahan edaran


CATATAN / REFLEKSI
Secara umumnya, murid-murid dapat membina ayat dengan baik.Walau bagaimanapun terdapat dua orang murid memerlukan bimbingan yang berterusan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

5S3
9  Januari 2014
Khamis
80 minit
TAJUK
SUB-TAJUK

OBJEKTIF




Digahayu Bahasaku
Pantun enam kerat

Pelajar dapat:
1.      menyatakan maksud pantun
2.      menghuraikan tema,persoalan,bentuk,gaya bahasa,nilai dan pengajaran pantun.

FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.4,10.5  Aras 2 (i)

7.1  Aras  1 (iii)

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pengalaman sedia ada murid
2.      Melafazkan pantun
3.      Berbincang tentangan maksud pantun,tema,persoalan dsb.
4.      Latihan
5.      Perbincangan jawapan
6.      Rumusan
SISTEM BAHASA
PENGISIAN KURIKULUM
Sebutan & intonasi, kata ganti nama,subjek dan predikat,ayat songsang
Ilmu                 : Tatabahasa                                                                                        
Nilai                :Kasihsayang,kesabaran,reda
KBT                  :menjana idea,membanding
                           beza
 BBB                : Buku teks, Buku rujukan,


CATATAN / REFLEKSI
P&p ditunda pada hari Rabu 15 Januari 2014 kerana guru terlibat dalam pengubalan soalan PBS Tingkatan 6.
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
6  Januari 2014
Isnin
0945-1055
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF


Morfologi
Konsep Alomorf

Pelajar dapat:
1.      Menyatakan konsep alomorf dan morfofonem.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru
3.      Nota  ringkas.
4.      Kuiz bahasa
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.Mereka sudah bersedia untuk belajar.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN PENGGAL  2   2014
MINGGU 2
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
7  Januari 2014
Selasa
1130-1240
TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF

Morfologi
Konsep kata,bentuk kata
Pelajar dapat:
1.      Menjelaskan konsep kata dan bentuk kata.
2.      Membezakan akar kata,kata akar,dan kata dasar.


AKTIVITI





1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
2.      Penerangan
3.      Mencatat  nota ringkas
4.      Latihan
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI

 Pelajar dapat memahami isi pelajaran pada hari ini setelah dibimbing oleh guru.
.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK5
9 Januari 2014
Khamis
0705-0815
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Morfologi
Golongan Kata: kata nama,kata kerja,kata adjektif
Pelajar dapat:
1.      mengenal pasti golongan kata;
2.       mengkategorikan kata mengikut golongan dan jenisnya;
3.       menggunakan kata daripada pelbagai golongan dengan betul mengikut konteks.

AKTIVITI







1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Mendengar penerangan guru sambil mencatat nota.
3.      Latihan
4.      perbincangan
5.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini kerana mereka sudah pun mempelajari tatabahasa semasa menengah rendah lagi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2014
MATA PELAJARAN     : Bahasa Melayu
TINGKATAN
TARIKH
HARI
MASA

6AK1
10  Januari 2014
Jumaat.
1020-1130
TAJUK
SUBTAJUK

OBJEKTIF




Penulisan Esei Berformat
Penerangan tentang teknik menulis laporan

Pelajar dapat:
1.      Menulis esei mengikut bentuk format yang dikehendaki.
2.      Mengembangkan isi secara tersusun,padat, dan menyakinkan supaya terhasil sebuah wacana yang utuh.
3.      Menghasilkan esei yang isinya menepati tajuk dengan menggunakan bahasa yang lancar dan berkesan.

AKTIVITI




1.      Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
2.      Menulis esei berformat- laporan
3.      Penutup


CATATAN / REFLEKSI
 Secara umumnya,semua pelajar memahami isi  pelajaran pada hari ini kerana mereka sudah pun mempelajari karangan berformat semasa di tingkatan 4 dan tingkatan 5.





No comments:

Post a Comment