Ya Allah, selamatkan dunia ini daripada dikehancuran oleh tangan-tangan manusia yang rakuskan kuasa.

Thursday, March 24, 2011

RPH BM MINGGU YANG KE-12

MINGGU YANG KE-11 IALAH CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 14.03-20.03. 2011
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN MINGGU YANG KE-12 2011

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

TINGKATAN

21 Mac 2011

Isnin

0705 – 0815

Bahasa Melayu

6AK4

TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF


Isu Semasa (Pembentangan)

Program Rakan COP: Kebaikannya kepada masyarakat.

Pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pendapat dengan menggunakan bahasa Melayu dengan betul
  2. Menyampaikan idea secara spontan dan bernas.


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Sesi pembentangan isu semasa
  3. Mencatat isi-isi penting
  4. Sesi bersoal jawab
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Sebilangan besar pelajar dapat mengemukakan maklumat dan mengetahui isu tersebut.

Kelemahan: Para pembentang terlalu terikat dengan teks apabila menyampaikan maklumat.

Tindakan: Teguran dan nasihat.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

TINGKATAN

22 Mac 2011

Selasa

1055-1205

Bahasa Melayu

6AK4

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF

Fonologi

Kekecualian Keselarasan vokal

Pelajar dapat:

  1. Membezakan keselarasan vokal dan kekecualian keselarasan vokal bahasa Melayu.
  2. Menjawab sekurang-kurangnya 5 soalan daripada 10 soalan yang dikemukakan.


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Latihan
  4. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatan: Semua pelajar sudah mengetahui huruf vokal bahasa Melayu dan dapat membunyikannya.Mereka juga sudah dapat membezakan keselarasan vokal.

Kelemahan: Mereka tidak mengulang kaji pelajaran yang telah dipelajari dan difahami oleh mereka.Hal ini menyebabkan mereka mudah lupa.

Hasilnya: Objektif tercapai.Pelajar gembira.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

TINGKATAN

23 Mac 2011

Rabu

1205-1240

Bahasa Melayu

6AK4

TAJUK

SUBTAJUK


OBJEKTIF

Fonologi

Ejaan kata pinjman dan dasar penyesuaian ejaan bagi kata-kata pinjaman

Pelajar dapat:

  1. Menyatakan lima dasar penyesuaian ejaan bagi kata pinjaman.


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab
  2. Penerangan
  3. Penutup


CATATAN / REFLEKSI


Secara umum semua pelajar memahami isi pelajaran pada hari ini.Perkara ini dapat saya buktikan apabila mereka dapat menjawab soalan yang dikemukakan.

Objektif tercapai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

TINGKATAN

24 Mac 2011

Khamis

0705 – 0815

Bahasa Melayu

6AK4

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Alih Bahasa

Sajak

Pelajar dapat:

  1. Menukarkan teks sajak kepada bentuk prosa biasa


AKTIVITI




  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas
  2. Mendengar penerangan guru
  3. Berbincang
  4. Latihan
  5. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini tahun lepas.

Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini.

Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya.

Hasilnya: Objektif tercapai.Pelajar gembira,guru lega.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN 2011

TARIKH

HARI

MASA

MATA PELAJARAN

TINGKATAN

25 Mac 2011

Jumaat

0705 – 0815

Bahasa Melayu

6AK4

TAJUK

SUBTAJUK

OBJEKTIF


Alih Bahasa

Bahasa Klasik

Pelajar dapat:

  1. Menukarkan teks bahasa klasik kepada bentuk prosa biasa.


AKTIVITI





  1. Bersoal jawab tentang pelajaran yang lepas.
  2. Berbincang
  3. latihan
  4. Penutup


CATATAN / REFLEKSI

Kekuatannya: semua pelajar sudah mempelajari tajuk ini tahun lepas.

Kelemahan: Masih terdapat beberapa orang pelajar belum menguasai tajuk ini.

Tindakan : Guru mengulang semula isi pelajaran yang tidak difahami oleh pelajar dan mereka memahaminya.

Hasilnya: Objektif tercapai.Pelajar gembira,guru lega.

















1 comment:

  1. Tahniah,
    Rph tuan lengkap, kemas dan menarik.

    kekalkan usaha murni tuan!

    ReplyDelete